Ile powinna jeść i pić kobieta w okresie laktacji? Czy palenie papierosów stanowi przeciwskazanie do karmienia piersią? Co to są galaktogogi? I czy wystąpienie kolki niemowlęcej stanowi podstawę do przerwania karmienia piersią?

Karmienie piersią jest optymalnym sposobem żywienia niemowląt. Jeśli jest to możliwe, powinno trwać co najmniej do szóstego miesiąca życia. W sytuacji nieprawidłowego odżywienia lub nawodnienia organizmu matki zmniejszeniu może ulec ilość produkowanego pokarmu lub jego zanik. Jakość mleka nie ulega istotnemu pogorszeniu, jednak często dzieje się to kosztem organizmu kobiety (wypadanie włosów, rozdwajanie paznokci, sucha skóra, zmęczenie, osłabiona odporność).

 

Kalorie

Kobieta w okresie laktacji potrzebuje dodatkowo około 650 kcal na dobę, przy czym 500 kcal powinno pochodzić z pożywienia, a pozostała część energii z zapasów tkanki tłuszczowej, która nadbudowana została w okresie ciąży. Często kobiety za cel stawiają sobie szybki powrót do masy ciała sprzed okresu ciąży. W praktyce proces ten trwa średnio 12 miesięcy, a karmienie piersią sprzyja utracie nadmiernej masy ciała.

 

Prawidłowe nawodnienie

Na każdy kilogram masy ciała powinno przypadać 30 ml płynów. W okresie laktacji zapotrzebowanie na płyny wzrasta o około 800-1000 ml. Zatem jeżeli kobieta w okresie laktacji waży 70 kg, to w jej przypadku ilość przyjmowanych płynów powinna wynieś około 3 litrów. Prawidłowe nawodnienie organizmu kobiety ma wpływ na produkcję mleka, dodatkowo sprzyja procesowi utraty kilogramów.

 

Witaminy i pierwiastki

Kobiety karmiące powinny zwrócić w swojej diecie szczególną uwagę na spożycie wapnia, jodu, żelaza oraz witaminy D. Dobrze zbilansowana dieta powinna zapewniać prawidłową podaż tych witamin i pierwiastków. Warto zwrócić uwagę na ryzyko wystąpienia niedoborów wapnia, szczególnie w przypadku kobiet z nietolerancją laktozy. Głównym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory (np. żółty ser), orzechy, żółtko jaj, rośliny strączkowe, ciemnozielone rośliny, suszone owoce.

 

 

 

Co to są galaktogagi?

Galaktogagi to substancje stymulujące laktację. Nie jest jednak rekomendowane stosowanie roślin zielarskich jako substancji działających prolaktogennie z uwagi na brak wiarygodnych badań naukowych, potwierdzających ich mlekopędny charakter oraz występowanie skutków ubocznych związanych z ich stosowaniem. Coraz więcej uwagi poświęca się natomiast prolaktogennemu działaniu słodu jęczmiennego, który uznawany jest w literaturze jako korzystny w żywieniu kobiet u których występują problemy laktacyjne. Słód jęczmienny można nabyć np. w sklepach ze zdrową żywnością. Konsystencją i smakiem przypomina miód.

 

Palenie papierosów i alkohol

Pomimo, że palenie papierosów nie stanowi przeciwskazania do karmienia piersią, wykazano negatywny wpływ palenia na przebieg laktacji. Natomiast spożywanie alkoholu może prowadzić do zaburzeń w wytwarzaniu pokarmu u matki, a u dziecka negatywnie wpływa na jego rozwój umysłowy. Alkohol z łatwością przechodzi do mleka matki, osiągając maksymalne stężenie po około 30-60 min. Zatem najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest powstrzymywanie się od palenia i spożywania alkoholu w całym okresie laktacji.

 

Kawa

Maksymalna dawka dobowa kofeiny w przypadku kobiety będącej w okresie laktacji wynosi 300 mg. Filiżanka kawy rozpuszczalnej to około 95 mg kofeiny, szklanka kawy parzonej to ok 120 mg, a wbrew powszechnie panującym opiniom w filiżance espresso znajduje się jej zaledwie 60 mg. Warto pamiętać, że kofeinę zawiera również zielona (35-75 mg) oraz czarna herbata (90 mg). Kofeina z łatwością przechodzi do pokarmu i jej kumulacja może prowadzić do zaburzeń snu czy nadmiernego pobudzenia dziecka.

 

Kolka niemowlęca

Nie ma podstaw do przerywania karmienia piersią w przypadku wystąpienia kolki niemowlęcej. Nie zaleca się również prewencyjnego stosowania diety bezlaktozowej i bezmlecznej, w sytuacji kiedy nie ma ku temu uzasadnionych podstaw.

 

Diety wegetariańskie

W przypadku stosowania diet wegetariańskich kobietom w okresie laktacji zaleca się monitorowanie pokrycia zapotrzebowania min. na witaminę B12, wapń, żelazo, witaminę D, oraz białko.